V listopadu 2013 jsem dodělal autoškolu a získal řidičský průkaz skupiny B. Hned jsem začal uvažovat čím budu jezdit. Jako první jsem řešil otázku financí. Když jsem porovnal auto, které je na pořízení drahé, spotřeba je velká a pokud se něco pokazí tak opravu nezaplatím, a skůtr který je levnější s nižší spotřebou a opravami které zvládnu i sám je skůtr jasná volba. Začal jsem hledat inzeráty a na několik skůtru jsem se zajel i podívat. Ze všech se mi nejvíce líbila pravě Aprilia. Je to klasická velmi známá italská značka.
O víkendu od 27.12 do 29.12 jsem se učil na skůtru jezdit. Najel jsem přes 290Km a projel jsem havířov, porubu, hlučín a další místa. Mimo to jsem se zastavil u kamaráda který je taky vlastníkem skůtru a o skůtry a motorky se zajímá. Prohlédli jsme společně skůtr. Zkontrolovali olej v motoru, který byl na hranici minima a co nejdříve ho musím dolít a na jaře vyměnit úplně. Taky jsme zjistili že hadice pro sání vzduchu je prasklá skoro po celém obvodu. Takže další oprava na jaro. Naštěstí je to hadice před vzduchovým filtrem. Mimo to je v plánu na jaro vyměnit řemen, válečky ve variatoru, veškeré oleje a kapaliny. Taky se budou pravděpodobně odstraňovat restrikce variátoru a výfuku. Stojany se musí promazat, protože se nechtějí vracet do původní polohy. Dále je uvolněný zámek krytu nádrže a musí se dotáhnout. To je ale malá závada a je lehce odstranitelná.
Konečně jsem se dostal k dolití oleje do motoru. Mimo jiné jsem odmontoval přední kryt a se zděšením zjistil, že nádržka na vodu doc hladiče je vyschlá až na dno. Takže usuzuji že jsem bez vody najel minimálně 200km. Dnes jsem ji na pumpě dolil a taky díky tankování paliva opět zpřesnil mou průměrnou spotřebu.
Dnes jsem poprvé vyjel nádrž až skoro na dno. Při jízdě na dálnici jsem se modlil ať už je nějaká pumpa. Nakonec jsem natankoval 8,3l. Tj v nádrži zůstalo jen 700ml benzínu.
Dnes jsem jel pro přítelkyni do centra Ostravy, a už v polovině cesty skůtr začal špatně "táhnout". V centru jsem zaparkoval a po příchodu přítelkyně jsme nasedli. Já nastartoval, ale skůtr po chvíli "chcípnul". Bohužel už jsem ho přes veškerou snahu nenastartoval. Dotlačil jsem ho na parkoviště k motodomu a poprosil prodejce o krátké ustájení na jejich pozemku. Domů jsem dojel tramvají.
Vydal jsem se vyzkoušet zda skůtr pojede. Dojel jsem k motodomu a naštěstí byla brána na pozemek otevřená. Po chvilce startování skůtr naskočil a držel. Nechal jsem ho trochu zahřát a vyjel na cestu domů. Bohužel při zastavení na červené u domu energetiky v Ostravě mi opět chcípnul a už jsem ho zase nemohl nastartovat. Odtlačil jsem ho bokem a uvažoval. Nakonec jsem se naštval a zavolal na pojišťovnu kolik by mě stál odtah domů. S nadšením jsem zjistil že mám odtah zdarma v ceně pojistky. Po půlhodině přijelo auto, skůtr jsme naložili a odvezli domů.
Večer jsem našel na internetu návod jak se podívat pod kapotu. Myslel jsem že díky tomu, že jsem se dostal před pár dny až na rezervu, nabral motor nečistoty ze dna nádrže, které ucpaly filtr paliva. Pustil jsem se tedy do odělávání dvou menších krytů z boku skůtru. Po oddělání jsem začal hledat filtr. Jako amatér jsem poznal karburátor, startér i pumpu paliva, ale filtr nikde. Nakonec jsem došel až k tomu, že skůtr tento filtr nemá! Viz foto. Začal jsem tedy konzultaci problému s kamarádem a vlastníkem silnějšího skůtru. Dospěli jsme k tomu, že je pravděpodobně díky nepřítomnosti filtru paliva ucpaná tryska v karburátoru. Znovu jsem se díval na skůtr, a vpodstatě vše kromě karburátoru je pěkně dostupné. Někdy musíme najít víkend na kompletní rozebrání a vyčištění skůtru. Taky přidáme nový fitr paliva.
Dnes jsem se konečně dostal k opravě skútru. Skútr jsem pomalu převezl ke kamarádovi, který skútrúm rozumí o hodně více než já. Začali jsme tedy sundávat kryty. Nakonec stačilo oddělat pouze boční technické přístupy. Jako první jsme vyměnili trubičku za filtr paliva. Poté jsme oddělali hadici sání vzduchu, která byla skoro úplně roztrhaná. Poté filtr vzduchu a nakonec karburátor. Karburátor jsme rozmontovali a vyčistili trysky. Pak jsme zpět namontovali karburátor. Skůtr nastartoval, ale při přidání plynu chcípal. Namontovali jsme tam ještě filtr vzduchu, ale nic se nezměnilo. Tak jsme opět vše sundali a znovu hledali něco ucpaného v karburátoru. Vše profoukali a znovu namontovali zpět. Bohužel se stejnými výsledky. Tento postup a hledání problému jsme ještě několikrát opakovali.
Když už se zdálo vše ztracené, začali jsme experimentovat. Z karburátoru jsme vyndali trysku. Skůtr bez ní jel jako by měl 15kW a ne svých 8,5kW. Jenže se do filtru vzduchu vracelo palivo. Po namontování trysky zpět zase chcípal. Začali jsme si hrát se svíčkou, ale pokusy s ní taky byly bezvýznamné.
Ke konci veškerého úsilí jsme se rozhodli slepit dohromady a zpět namontovat i hadici sání vzduchu, která byla hodně potrhaná. Polepili jsme izolačkou díry a hadici namontovali. Zezačátku jel skůtr na sytič, takže jel hezky. Po vypnutí sytiče jel s překvapením jako nový. Po chvilce testování jsme došli k názoru že veškerý problém byl pouze v prasklé hadici, kterou jsme hned na začátku zahodili s tím že je popraskaná a že ji vyhodíme.
Takže během cesty do Ostravy se pravděpodobně prasklina hadice rozšířila na kritickou hranici, kdy motor přestal s takovým množstvím vzduchu fungovat. Díky tomu jsme asi 10x rozebrali a opět složili karburátor.
V podstatě je dobře, že tento problém nastal. Díky tomu mám namontovaný filtr paliva, a kompletně vyčištěný karburátor. Během příštích týdnů až měsíců je v plánu výměna hadice sání vzduchu, řemene, svíčky, pneumatik.
Speciální poděkování patří Jarkovi, který celou opravu a servis provedl. Díky němu mohu i nadále jezdit.
Dnes jsem konečně našel servis kde lze sehnad náhradní díly na Aprilii. Hned jsem tam objednal hadici sání. Bohužel cena je něco málo přes tisíc korun. Ale co bych pro zážitek z jízdy neudělal.
Hadice dodnes pořád padala. Vždy sjela z filtru a skůtr zase přestal jezdit. Opakovaně jsem jí musel nandávat. Dnes jsem se naštval, na hrdlo filtru nalepil oboustrannou lepící pásku. Na ní jsem nacpal hadici a utáhnul eskapáskou (železná páska stahující se šroubem). Po testovací jízdě hadice konečeně nepadala, ale bohužel skůtr pořád nejel moc dobře. Tak jsem oddělal jeden ze servisních vstupů, a začal jsem si hrát se směsí paliva a vzduchu. Po poměrně dlouhé době, a neustálým problémem s chcípáním skútru, se mi ho povedlo seřídit. Aktuálně se mi zdá že jede ještě lépe než předtím. Zatím pořád čekám na novou hadici.
Dnes jsem si všimnul, že klíč od aprilie mám lehce ohnutý. Jelikož jsem si už při koupi říkal, že by bylo dobré mít nahradní klíč, nechal jsem si ho dnes vyrobit. V Ostravě-Zábřehu na Pískových dolech jsem našel perfektní servis s klíčemi. Otevírání dveří, výroba snad všech klíčů. Během chvíle byl nový klič hotov. Cena byla 200Kč, což je přijatelné.
Jinak chystám 200km trasu do Hradce Králové. Bude to takový test skůtru, a zároveň krásný výlet.
Hadice se zase trhá na několika dalších místech. Skůtr zase začíná zvyšovat spotřebu a snižovat výkon.
Hadice sundána polepena izolačkou, a s problémy vrácena na skůtr. Hadice je polepením izolačkou dost zkrácena, takže je problém ji natáhnout aby držela tam kde má. Snad pnutím a změnami teplot nepraskne, nebo se nesmrskne.
Vydal jsem se na výlet na přehradu Šance, ale v 1/10 cesty mi začal skůtr rychle spomalovat. Zajel jsem na pumpu a kontroloval zda znovu nespadla hadice, ale nespadla a tak jsem jel dál. Po dosažení asi 100Km/h začal skůtr opět spomalovat. Zajel jsem na další nejbližší pumpu a zjišťoval závadu. Když jsem rukavicí šáhnul na přední kotouč, tak se zadýmilo a spálil jsem si rukavici. Přední kotouč byl rozžhavený na asi 90°C.
Proti brzdě jsem tlačil skůtr motorem až domů.
Dnes jsem se dohodl s kamarádem co mi vždy rád pomůže s opravou, na opravě mých problémů. Jenže kamarád byl na chatě u Bruntálu. Roztáhl jsem na jeho radu přední brzdu, zajel na pumpu pro brzdovou kapalinu DOT4 a vyrazil bez používání přední brzdy k Bruntálu.
Na místě jsme potom rozebrali a vyčistili přední brzdu. Vyměnili jsme brzdovou kapalinu, a taky hodně sjeté brzdové destičky. Poté jsme se ještě podívali na hadici, která mi mimochodem při dnešním vyjetí od domu spadla, ale o tom podzěji. Hadici jsme nahradili plastovým černým husím krkem o stejném průměru.
Zpět k rannímu problému s hadicí. Jelikož hadice zase spadla, a já věděl že 60km cestu by nezvládla, i kdybych ji zase nasadil, musel jsem to nějak vyřešit. Se spadlou hadicí skůtr chcípnul jakmile jsem lehce přidal plyn. Problém jsme vyřešil zalepením otvoru u filtru, aby motor nebral falešný vzduch a napodobil jsem zužení pod sedadlem. Lepil jsem tak dlouho, dokud motor nezačal táhnout. Nakonec zůstal jen malý otvor. Viz fotogalerie, kde je vyfocen zalepený vnitřek filtru.
Po delší době jsem konečně našel využití pro jeden měřáček. Před asi měsícem jsem dostal z číny malý voltmert asi za 50 Kč. Výhodou je že měřené i napájecí napětů může být shodné.
K baterii naskůtru jsem tedy přes vypínač připojil měřáček. Jelikož nemám nožní startování je pro mne docela důležité, aby byla baterie dostatečně nabitá. Voltmetr bere asi 5mA, ale i přes to ho vypínám pokud neměřím.
Dnes byl do plna dobit akumulátor.
Dnes jsem se po delší době rozhodl, že je venku pěkně a já se projedu s přítelkyní na výlet. Kvůli krásnému počasí jsme zvolili vyjížďku na skůtru. Vše bylo sbaleno a připraveno vyrazit.
Když jsem se chystal nastartovat, zjistil jsem že spínací skříňka je poškozená. Po chvíli koukání mi došlo že ji někdo páčil, a snažil se skůtr ukrást.
Zavolal jsem tedy policii, po příjezdu se na to podívala a zavolala jejich technika, který chce abych po výměně spínací skříňky, donesl tu poničenou na zkoumání do laboratoře. Pak ještě přijel jeden vyšetřovatel, který se mnou sepsal zápis. V dalších dnech bude řešení s pojišťovnou.
Člověka naštve, že se někdo snažil jeho miláčka ukrást, ještě k tomu když se jim to nepovedlo a jen nadělali škodu.
Venku krásně. Nejraději bych zase po několika zasněžených dnech vyjel na cesty. Ale bohužel, spínací skříňka stále neopravená a peníze na opravu v nedohlednu. Snad do jara našetřím.
V návodě na použití jsem našel zmínku o filtru ve variátoru. Ihned jsem dnes zašel kouknout na skůtr, otevřel kryt filtru variátoru, a opravdu tam byl. Zašpiněný a nepropustně ucpaný filtr. Vyčistil jsem jej a vrátil zpět.
Dnes jsem dolil a zkontroloval olej v motoru. Pomalu se chystám na jeho výměnu. Také jsem oddělal kryt variátoru, abych se podíval na řemen. Má mezi zuby lehké prasklinky, ale řekl bych že ještě dost vydrží. Také jsem promazal stojany a pružiny.
Byl jsem dnes v Havířově, kde prvně na mě někdo zavolal policii, protože jsem stál na chodníku. Skútr jsem přeparkoval kousek dál na cestu, tam kde mi to řekli strážníci. Ráno jsem našel skůtr převrácený na pravém boku. Zavolal jsem policii a vše jsme sepsali. Skútr má jen promáčklý plech na výfuku a hlínu na pravém boku. Pachatel samozřejmě neznámý.
Dnes jsem vyměnil svíčku za 260 Kč. A taky jsem zjistil proč nefugnuje čidlo teploty chladící kapaliny. K čidlu je pomocí nýtu přidělaný konektor. Nýt se ale uvolnil a občas kontakt byl a občas ne. Dnes jsem tedy čidlo vymontoval (při to vytekla všechny chladící kapalina) opravil a poté znovu namontoval. Po namontování jsem dolil chladící kapalinu. Během dvou týdnů mám objednaný servis, kdy bude provedena výměna oleje v motoru a filtru.
Skútr se konečně dočkal servisu. V jednom zatím nejmenovaném servise, jsem dnes nechal vyměnit olej, olejový filtr a dolít olej do převodovky. Vše bylo během chvíle hotové a cena byla poměrně příznivá. S mechanikem jsme taky probrali stav skútru a dohodli se, že bude potřeba seřídit karburátor, variátor, motor, vyměnit řemen, válečky a celkově provést větší servis. Taky se na skútru projel a řekl, že má perfektní tah a jede krásně. Zkontroloval brzdové destičky a další některé části. Destičky jsou jak vepředu tak vzadu jako nové.
Popis: | Parametr: |
---|---|
Obsah | 124,91 ccm |
Hmotnost | 136 Kg |
Výška sedadla | 800 mm |
Rozvor | 1310 mm |
Typ rámu | jednoduchý |
Materiál rámu | ocel |
Takt motoru | čtyřdobý |
Chlazení | kapalinou |
Sekundární převod | řemen |
Příprava směsi | karburátor |
Spouštění motoru | elektrický spouštěč |
Výkon | 8,8 kW |
Výkon | 12 koní |
Výkon | 8800 ot/min |
Druh paliva | natural 95 |
Objem nádrže | 9 l |
Z toho rezerva | 1,8 l |
Spotřeba | 2,5 - 3 l/100km (reálná na nahoře na stránce) |
Brzdy (přední a zadní) | kotoučové |
Čištění škodlivin ve výfukových plynech | neřízený katalytický systém |
Akumulátor | 12 V |
Kapacita akumulátoru | 12 Ah |